La participació ciutadana per a I.Verds és un dels més importants eixos programàtics i d'acció política des de 1999. Es tracta d'una eina no només per a la millora del funcionament municipal (la gent en sap molt més que "els polítics", v.g.: lliçons de la Colònia de Sant Pere, amb les propostes de peatonització del camí de Ca los Camps, Wi-Fi que cobreixi tots els nuclis urbans al mínim cost, "verbena bus"...), sinó també de cohesió identitària com a poble.
La proposta de mínims d'I.Verds consisteix en (1) la recuperació del Fòrum de participació ciutadana de la Colònia de Sant Pere (òrgan dels Pressuposts Participatius) des de ja, amb una proposta a l'Assemblea de revisió del Reglament que de manera autoritària i no participativa s'aprovà al seu dia des del Ple, a proposta de l'equip de govern d'UM-PSOE. Les colonieres i els coloniers en saben més que ningú de participació ciutadana amb base al procés dels successius Pressuposts Participatius que es dugueren a terme entre el 2005 i el 2010, i han de poder decidir quines són les seves prioritats d'inversió enguany, per a l'exercici pressupostari de 2012. (2) Iniciar per a les artanenques i als artanencs les tasques d'introducció als Pressuposts Participatius (experiències prèvies i en d'altres municipis, disseny assembleari del Reglament, etc.) enguany, per a que el primer trimestre de 2012, es pugui iniciar el procés pròpiament dit, amb la presentació de les propostes i tria de les prioritàries al llarg del 2012, amb vistes a la seva execució l'exercici pressupostari de 2013.
La participació ciutadana no és possible si no s'acompleixen al menys 2 línies de compromís que resten en mans dels polítics: la transparència i informació, i el compromís ferme d'executar i aplicar les propostes que la ciutadania determini. Una insuficient informació (cost de les propostes, informació tècnica adequada i mínima sobre la seva viabilitat, etc., explicació relativa al compliment de les mateixes...) i un incompliment del compromís d'executar les propostes, són els ingredients bàsics per a defraudar una ciutadania de per sí més que escèptica, i dificultar futurs processos de participació ciutadana.
Per altra banda, la darrera legislatura ha vingut marcada no ja només per una minva espectacular en la participació ciutadana pròpiament dita i especialment pel que fa als Pressuposts Participatius, sinó que fins i tot s'ha donat una molt pronunciada degradació de la qualitat democràtica pel que fa al funcionament polític de la Corporació municipal. Es va començar, per part d'UM-PSOE, amb el canvi en la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple, de mensual a bimensual; s'ha impedit l'accés de manera sistemàtica a la documentació municipal per part dels regidors de l'oposició; s'han creat òrgans col·legiats en què no hi havia representació dels grups de l'oposició; s'ha denunciat el regidor d'I.Verds per la publicació de documentació municipal pública...
Per això, una de les propostes de mínims és arribar al compromís i garantia que la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple ha de tornar a ser mensual; que s'ha de garantir l'accés a la documentació (com estableix la legalitat, això no és cap invent nostre) per part dels regidors; i que s'ha de cercar la fórmula per a que la informació més sensible (v. gr.: les factures, les actes de Junta de Govern Local) estigui a l'accés còmode de la ciutadania -respectant, òbviament, la llei de privacitat de les dades de caràcter personal).
Una altra proposta bàsica, és ajustar d'una vegada per totes a la legalitat vigent (des del 2007), el Registre municipal de Declaracions de Béns patrimonials, Interessos, Participacions en empreses privades i Causes de possible incompatibilitat que per Llei hem de fer els regidors, augmentar-ne el seu caràcter públic i facilitar-ne l'accés a la ciutadania, tal i com hem proposat els ecosocialistes reiteradament aquesta darrera legislatura. Davant de la notòria (i merescuda) desafecció ciutadana per la política i pels polítics (entre d'altres coses, degut a l'allau de casos de corrupció), és necessari que els representants polítics donem passes exemplificadores dirigides a la transparència i a recuperar la confiança de les ciutadanes i dels ciutadans.
La proposta de mínims d'I.Verds consisteix en (1) la recuperació del Fòrum de participació ciutadana de la Colònia de Sant Pere (òrgan dels Pressuposts Participatius) des de ja, amb una proposta a l'Assemblea de revisió del Reglament que de manera autoritària i no participativa s'aprovà al seu dia des del Ple, a proposta de l'equip de govern d'UM-PSOE. Les colonieres i els coloniers en saben més que ningú de participació ciutadana amb base al procés dels successius Pressuposts Participatius que es dugueren a terme entre el 2005 i el 2010, i han de poder decidir quines són les seves prioritats d'inversió enguany, per a l'exercici pressupostari de 2012. (2) Iniciar per a les artanenques i als artanencs les tasques d'introducció als Pressuposts Participatius (experiències prèvies i en d'altres municipis, disseny assembleari del Reglament, etc.) enguany, per a que el primer trimestre de 2012, es pugui iniciar el procés pròpiament dit, amb la presentació de les propostes i tria de les prioritàries al llarg del 2012, amb vistes a la seva execució l'exercici pressupostari de 2013.
La participació ciutadana no és possible si no s'acompleixen al menys 2 línies de compromís que resten en mans dels polítics: la transparència i informació, i el compromís ferme d'executar i aplicar les propostes que la ciutadania determini. Una insuficient informació (cost de les propostes, informació tècnica adequada i mínima sobre la seva viabilitat, etc., explicació relativa al compliment de les mateixes...) i un incompliment del compromís d'executar les propostes, són els ingredients bàsics per a defraudar una ciutadania de per sí més que escèptica, i dificultar futurs processos de participació ciutadana.
Per altra banda, la darrera legislatura ha vingut marcada no ja només per una minva espectacular en la participació ciutadana pròpiament dita i especialment pel que fa als Pressuposts Participatius, sinó que fins i tot s'ha donat una molt pronunciada degradació de la qualitat democràtica pel que fa al funcionament polític de la Corporació municipal. Es va començar, per part d'UM-PSOE, amb el canvi en la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple, de mensual a bimensual; s'ha impedit l'accés de manera sistemàtica a la documentació municipal per part dels regidors de l'oposició; s'han creat òrgans col·legiats en què no hi havia representació dels grups de l'oposició; s'ha denunciat el regidor d'I.Verds per la publicació de documentació municipal pública...
Per això, una de les propostes de mínims és arribar al compromís i garantia que la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple ha de tornar a ser mensual; que s'ha de garantir l'accés a la documentació (com estableix la legalitat, això no és cap invent nostre) per part dels regidors; i que s'ha de cercar la fórmula per a que la informació més sensible (v. gr.: les factures, les actes de Junta de Govern Local) estigui a l'accés còmode de la ciutadania -respectant, òbviament, la llei de privacitat de les dades de caràcter personal).
Una altra proposta bàsica, és ajustar d'una vegada per totes a la legalitat vigent (des del 2007), el Registre municipal de Declaracions de Béns patrimonials, Interessos, Participacions en empreses privades i Causes de possible incompatibilitat que per Llei hem de fer els regidors, augmentar-ne el seu caràcter públic i facilitar-ne l'accés a la ciutadania, tal i com hem proposat els ecosocialistes reiteradament aquesta darrera legislatura. Davant de la notòria (i merescuda) desafecció ciutadana per la política i pels polítics (entre d'altres coses, degut a l'allau de casos de corrupció), és necessari que els representants polítics donem passes exemplificadores dirigides a la transparència i a recuperar la confiança de les ciutadanes i dels ciutadans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada