dimecres, 17 de setembre de 2008

Mobilitat i Canvi Climàtic, segons UM-PSOE d'Artà

L'equip de govern de l'Ajuntament d'Artà ignora la Setmana Europea de la Mobilitat
Els Verds-Esquerra d'Artà critiquen la profunda incoherència de l'equip de govern (UM-PSOE). Al Ple de juliol, es va aprovar una moció d'UM per a actuar contra el canvi climàtic [1]

Tal i com varen fer el mes de setembre de l'any 2007 [2], Els Verds-Esquerra lamenten que, per tercer any consecutiu, l'Ajuntament d'Artà no hagi dut a terme cap activitat ni campanya amb ocasió de la Setmana Europea de la Mobilitat. La coalició artanenca critica durament la passivitat mostrada per l'equip de govern (UM-PSOE) davant dels problemes de mobilitat del municipi, especialment als nuclis urbans.

Tenint en compte el disseny antic, amb carrers estrets, de gran part dels nuclis urbans, la superfície pública que ocupen els vehicles motoritzats de manera permanent -circulant i estacionats-, i la intensitat de l'ús que se'n fa, és senzill representar-se la pressió -ambiental, de risc, etc.- que pateixen dins aquests nuclis tant els vianants, com els veïnats, com els mateixos conductors [3].

Els Verds-Esquerra d'Artà sempre han defensat que davant aquesta situació s'han de prendre mesures, com ara l'aplicació de Plans de Moderació del Trànsit (plans redactats l'any 2002, però que mai han estat aplicats), la peatonalització de determinats carrers o itineraris, i la reducció de la velocitat del trànsit a carrers com ara el de Ciutat al tram de la sortida cap a Palma o Illots a la Colònia de Sant Pere. Respecte a la peatonalització de carrers, la coalició sempre ha defensat que es tenguin en compte els itineraris més freqüentats pels infants, com els de l'anada als centres educatius.

Des que el Carrer Ciutat i la zona de la plaça del Conqueridor varen ser embellits i s'hi va restringir el trànsit, l'actitud dels distints governs respecte a la restricció del trànsit ha estat generalment molt indolent. “En l'actualitat, i fa ja dos anys llargs, el pas incontrolat de tot tipus de vehicles en aquella zona teòricament restringida és més una norma que una excepció”, afirma Guillem Caldentey, regidor de la coalició a l'Ajuntament. Aquest descontrol afecta principalment la seguretat i el gaudi de multitud d'infants que hi passen llargues estones els capvespres, però també els visitants i turistes que veuen interromput el seu passeig per aquesta zona aparentment per a vianants pel trànsit de circulació motoritzada.

El mateix regidor expressa la seva sorpresa davant les múltiples incoherències de l'equip de govern. “El darrer Ple, UM va presentar una moció per a engegar un Pla d'Acció contra el Canvi Climàtic a la qual es deia, entre d'altres coses, que s'havien d'implantar bones pràctiques mediambientals a tots els àmbits de l'activitat humana; fa setmanes, el regidor d'Interior i Turisme, B. Gili, va presentar als mitjans de comunicació un Pla de competitivitat turística al qual s'insisteix en la necessitat d'eliminar trànsit motoritzat dins els nuclis urbans. No entenem com es vol lluitar contra el Canvi Climàtic i com es vol avançar cap a la sostenibilitat urbana i un turisme cultural, patrimonial i arquitectònic si no són capaços d'afrontar els problemes amb les eines de què ja disposam, per exemple, la col·laboració de la Conselleria de Mobilitat per aquesta Setmana Europea de la Mobilitat [4], la efectiva eliminació del trànsit rodat a les zones on en el passat ja s'havia dut a terme, la reducció de la velocitat dels vehicles a determinats vials, l'aplicació dels Plans de Moderació del Trànsit que dormen dins un calaix, etc.”.



[1] Accediu a la moció d'UM presentada i aprovada (amb abstenció de Els Verds-Esquerra d'Artà per la desconfiança en la sinceritat de la expressió de voluntat de l'equip de govern vers l'adopció de mesures dirigides a la correcció d'aquesta problemàtica) a la sessió ordinària de 29 de juliol de 2008.

[2] Accediu a la nota de premsa de Els Verds-Esquerra d'Artà de setembre de 2007.

[3] Entre 2002 i 2004 s'ha produït un increment en tots els tipus de vehicles, especialment en el cas dels turismes, amb un augment del 6,2% al llarg d'aquest període. En total, el parc de vehicles ha crescut un 5,6% entre 2002 i 2004. Si es té en compte que la població només ha crescut un 3,4% en aquests anys, es dedueix que el creixement del parc de vehicles gairebé ha duplicat al demogràfic. (Font: “Artà sorprende. Plan de competitividad de zonas de alto potencial turístico”, Artà, 2008. Pla de competitivitat presentat a Última Hora el passat dia 3 de setembre.

[4] Un total de 31 municipis de les Illes s'han adherit a la Setmana Europea de la Mobilitat organitzada pel Govern de les Illes en col·laboració amb el Ministeri de Medi Ambient. Accediu als materials de la Conselleria de Mobilitat.