dissabte, 4 de juny del 2011
Avui ja és oficial del tot. Declarada, com a B.I.C., la Zona Arqueològica, el conjunt de jaciments de Cala des Camps
dijous, 26 de maig del 2011
Mínims de negociació: Transparència municipal i participació ciutadana
La proposta de mínims d'I.Verds consisteix en (1) la recuperació del Fòrum de participació ciutadana de la Colònia de Sant Pere (òrgan dels Pressuposts Participatius) des de ja, amb una proposta a l'Assemblea de revisió del Reglament que de manera autoritària i no participativa s'aprovà al seu dia des del Ple, a proposta de l'equip de govern d'UM-PSOE. Les colonieres i els coloniers en saben més que ningú de participació ciutadana amb base al procés dels successius Pressuposts Participatius que es dugueren a terme entre el 2005 i el 2010, i han de poder decidir quines són les seves prioritats d'inversió enguany, per a l'exercici pressupostari de 2012. (2) Iniciar per a les artanenques i als artanencs les tasques d'introducció als Pressuposts Participatius (experiències prèvies i en d'altres municipis, disseny assembleari del Reglament, etc.) enguany, per a que el primer trimestre de 2012, es pugui iniciar el procés pròpiament dit, amb la presentació de les propostes i tria de les prioritàries al llarg del 2012, amb vistes a la seva execució l'exercici pressupostari de 2013.
La participació ciutadana no és possible si no s'acompleixen al menys 2 línies de compromís que resten en mans dels polítics: la transparència i informació, i el compromís ferme d'executar i aplicar les propostes que la ciutadania determini. Una insuficient informació (cost de les propostes, informació tècnica adequada i mínima sobre la seva viabilitat, etc., explicació relativa al compliment de les mateixes...) i un incompliment del compromís d'executar les propostes, són els ingredients bàsics per a defraudar una ciutadania de per sí més que escèptica, i dificultar futurs processos de participació ciutadana.
Per altra banda, la darrera legislatura ha vingut marcada no ja només per una minva espectacular en la participació ciutadana pròpiament dita i especialment pel que fa als Pressuposts Participatius, sinó que fins i tot s'ha donat una molt pronunciada degradació de la qualitat democràtica pel que fa al funcionament polític de la Corporació municipal. Es va començar, per part d'UM-PSOE, amb el canvi en la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple, de mensual a bimensual; s'ha impedit l'accés de manera sistemàtica a la documentació municipal per part dels regidors de l'oposició; s'han creat òrgans col·legiats en què no hi havia representació dels grups de l'oposició; s'ha denunciat el regidor d'I.Verds per la publicació de documentació municipal pública...
Per això, una de les propostes de mínims és arribar al compromís i garantia que la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple ha de tornar a ser mensual; que s'ha de garantir l'accés a la documentació (com estableix la legalitat, això no és cap invent nostre) per part dels regidors; i que s'ha de cercar la fórmula per a que la informació més sensible (v. gr.: les factures, les actes de Junta de Govern Local) estigui a l'accés còmode de la ciutadania -respectant, òbviament, la llei de privacitat de les dades de caràcter personal).
Una altra proposta bàsica, és ajustar d'una vegada per totes a la legalitat vigent (des del 2007), el Registre municipal de Declaracions de Béns patrimonials, Interessos, Participacions en empreses privades i Causes de possible incompatibilitat que per Llei hem de fer els regidors, augmentar-ne el seu caràcter públic i facilitar-ne l'accés a la ciutadania, tal i com hem proposat els ecosocialistes reiteradament aquesta darrera legislatura. Davant de la notòria (i merescuda) desafecció ciutadana per la política i pels polítics (entre d'altres coses, degut a l'allau de casos de corrupció), és necessari que els representants polítics donem passes exemplificadores dirigides a la transparència i a recuperar la confiança de les ciutadanes i dels ciutadans.
dimecres, 25 de maig del 2011
Mínims de negociació: Disciplina urbanística i estabilitat del personal municipal
Sempre ens hem trobat amb el recolzament, al respecte, dels regidors d'UIA.
Per altra banda, hem dut al menys en dues ocasions al Ple la necessitat d'ajustar a la legalitat la política de personal, pel que fa a que els treballadors municipals no poden estar en precari "in aeternum": s'ha de dur a terme un procés de consolidació dels llocs ocupats amb contractes d'obres i serveis, a través de concursos "extraordinaris i urgents", i funcionaris interins.
Particularment, hem reclamat que la plaça estructural d'Arquitecte fos ocupada com diu la Llei: amb funcionari de carrera. Actualment i més que mai, és un moment especialment oportú per a cobrir com toca aquest lloc de feina, atès que ara hi ha una gran demanda de feina per part d'aquest tipus de professional i per tant hi podria haver una gran competència per a assolir aquesta plaça tan important, amb benefici per a l'Ajuntament.
Comunicat de febrer de 2009: Els Verds-Esquerra critiquen el proveïment per urgència i de manera interina de la plaça d'arquitecte municipal.
Moció de març de 2010: Convocatòria de les places vacants en la plantilla municipal.
Sempre ens hem trobat amb el recolzament, al respecte, dels regidors d'UIA.
dimarts, 24 de maig del 2011
Regidor electe d'IniciativaVerds d'Artà
Gràcies a la vostra feina, la vostra generositat, la vostra confiança, el projecte polític més radical i més seriós d'Artà continua tenint un representant a la Corporació municipal.
Per quarta ocasió consecutiva, es demostra que l'opció d'esquerres i ecologista que representam té una base social sòlida, establerta i suficient.
Més encara, tenint en compte les dificultats afegides aquesta campanya: entre d'altres, la concurrència d'ERC amb una llista independent, i que Unió d'Independents d'Artà ha assumit com a propis en gran mesura eixos dels més característics de la nostra proposta: per una gestió més transparent de l'Ajuntament, defensa del territori, no edificació de la illeta del Molí de'n Regalat, reformulació i consens del Pla "Artà sorprèn", formació agrària dels joves, promoció amb la Cooperativa de iniciatives dirigides a la producció i elaboració de productes de la terra, preservació de les franjes litorals, recepció de les urbanitzacions, tornar a posar en funcionament el Fòrum de participació ciutadana de la Colònia....
No es presenta una legislatura fàcil ni senzilla, però tampoc no es pot dir que deixem enrera cap camp de roses. Un altre pic (i sense ànims de voler restar cap mèrit, que lis correspon), un partit majoritari a nivell municipal treu d'alguna manera profit de la nostra combativitat i sacrifici com a oposició els quatre darrers anys: entre d'altres coses, per la intensa feina de desgast que hem fet amb el lamentable equip de govern UM-PSOE d'aquesta passada legislatura.
En aquesta ocasió, les artanenques i els artanencs, i les colonieres i els coloniers han decidit obrir les possibilitats que es duguin a terme polítiques d'esquerres, més solidàries, més participatives i més ecologistes. Aquí (i només aquí) és a on, com sempre, se'ns trobarà.
Tornar a agraïr-vos la feina feta tots aquests anys i la passada campanya electoral.
Emplaçar-vos, per altra banda, a que us animeu a participar aquests quatre anys de la tasca que tenim per davant, que serà molta i, segurament, en aquesta ocasió -més tard o més d'hora, des d'un equip de govern o des de l'oposició- prou més fructífera i satisfactòria.
Salut amigues i amics, i fins ben aviat!
Guillem Caldentey
regidor d'I.Verds d'Artà
divendres, 20 de maig del 2011
(Una altra) Legislatura en blanc en protecció de la xarxa municipal de camins
UM-PSOE no inclouen 41 camins de contrastada titularitat municipal en l'Inventari de Béns de l'Ajuntament actualitzat la darrera sessió del Ple de la legislatura. Tampoc no s'ha aprovat definitivament el Catàleg municipal de Camins, que va ser aprovat inicialment l'octubre de 2009 i només ha rebut una al·legació.
I.Verds s'abstingueren per aquests motius en l'actualització de l'Inventari de Béns, actualització que consideren irregular en no haver inclòs aquests béns.
El regidor d'IniciativaVerds d'Artà, Guillem Caldentey, es va haver d'abstenir la passada sessió del Ple de l'Ajuntament d'Artà, pel que fa al punt d'"Actualització de l'Inventari de Béns municipals" (actualització que, sorprenentment, es limita a béns inventariats fins a data de 31 de desembre de 2008).
El regidor ecosocialista va argumentar el seu vot exposant que l'Ajuntament està obligat a incloure dins d'aquest inventari, al menys, 41 camins dels que incorpora el Catàleg municipal de Camins, tal i com diu la Llei i, per altra banda, tal i com acordà el Ple dia 29 de setembre de 2009 (BOIB núm. 167, de 17 de novembre de 2009: El ple de l’Ajuntament d’Artà, a la sessió de dia 29 de setembre de 2009, aprovà el següent acord:1. Aprovar la inclusió dins l’Inventari de Béns Municipals, a l’epígraf de béns immobles, com a vies públiques, dels següents camins: [...] 2. Exposar a informació pública, per un termini de dos mesos comptat a partir des del dia següent al de la publicació d’aquest anunci al BOIB, la relació de camins municipals que s’inclouen dins l’Inventari de Béns Municipals, a l’epígraf de béns immobles, com a vies públiques).
I.Verds han reclamat reiteradament al llarg de la legislatura l'aprovació del Catàleg municipal de Camins, presentant al Ple al menys en dues ocasions mocions al respecte (de manera infructuosa pel rebutj de les mateixes per part d'UM-PSOE, el desembre de 2007, i el març de 2009). Com s'ha dit, finalment el mes d'octubre de 2009 el Ple aprovà inicialment el Catàleg de Camins, el qual ha rebut només una al·legació, que hores d'ara encara no ha estat ni informada pels tècnics municipals, ni resposta per l'Ajuntament.
I.Verds d'Artà denuncien novament (com han hagut de fer tota la legislatura) l'apatia i la ineficàcia mostrada pels grups que conformen l'equip de govern municipal en matèria de conservació del patrimoni cultural, etnogràfic i natural del municipi, en aquest cas, pel que fa a la defensa de la titularitat de la xarxa de camins públics.
En aquest sentit, consideren una autèntica burla a les artanenques i als artanencs, les continuades declaracions de Bartomeu Gili (UM), regidor de Turisme, en el sentit d'aconseguir ser el municipi referència en turisme de natura, de promoure un turisme alternatiu al del sol i platja, com de cercar una nova identitat turística d'integració, conservació i admiració amb i per al territori.
Accediu al nostre "dossier": Aprovació Catàleg municipal de camins.
dimecres, 18 de maig del 2011
dimarts, 17 de maig del 2011
"Crece-pelas Bauzà: Loción mágica anti-crisis"
dijous, 12 de maig del 2011
Solidaritat amb el poble de Múrcia i de Lorca

Hem de dir també que la ciutadania d'Artà ha perdut amb això, però, una ocasió molt democràtica (el poder de la paraula i res més: cap merchandaising, fora pancartes, etc.), de veure confrontats els candidats i els seus programes, i de veure respostes a les preguntes que s'havien enviat per a que els candidats les responguèssim.
Des d'I.Verds farem tot el possible per mirar de consensuar amb la resta de partits una data per a poder celebrar aquest debat, que ens sembla una iniciativa molt interessant i igualitària, com atractiva per a la ciutadania.
dimecres, 11 de maig del 2011
Programa electoral online (pdf)
Ja podeu consultar online el programa electoral per al període 2011-2015, en la seva versió resumida:
dilluns, 9 de maig del 2011
La reacció d'UM-PSOE davant la crisi: disminució de l'economia social i solidària
La legislatura que s'acaba, marcada per la crisi i l'augment de famílies i persones en risc d'exclusió social, ha vingut marcada a nivell municipal, per un clar retrocés en matèria de criteris solidaris com ara les clàusules socials en la contractació pública
Crida l'atenció dels ecosocialistes artanencs, que en l'Apartat "Situació actual" es remarca que "ja s'ha desenvolupat una acció en el sentit de la introducció de productes del Comerç Just", que consisteix en que "el bar concessionari del Teatre d'Artà té l'obligació d'incorporar un % determinat de productes del Comerç Just en la seva oferta". S'ha de recordar que aquesta única "acció" és bastant antiga, i resultat de la pressió que Els Verds d'Artà sempre han fet en aquest aspecte.
L'esmentat document de Diagnosi inclou tota una sèrie de propostes perfectament assumibles però que no han estat preses en consideració per l'equip de govern, més enllà d'alguna de caire testimonial i simbòlic (com ara el repartiment de caramels de Comerç Just en la Cavalcada dels Reis màgics, o un contacontes a la Biblioteca).
Aquesta legislatura s'ha vist com es rescindia el contracte amb la Fundació Deixalles Llevant, per a la recollida de residus dels comerços, a pesar que amb aquest servei es donava ocupació, hàbits de feina i ingressos a individus d'entre els més desafavorits de la nostra societat majoritàriament del municipi artanenc, al nivell de la seva integració social i econòmica.
Tampoc no han estat tingudes en compte, les reclamacions en el sentit de fer la compra dels tradicionals lots de Nadal a la mateixa Fundació Deixalles. No ha estat fins enguany, molt entrada la crisi, que s'ha mirat de reduir la insostenible despesa en instal·lació d'enllumenat de Nadal, que per les festes de Nadal i Nit vella 2009/2010 encara es va apujar a una factura de 24.423 euros (Factura de 22-02-2010).
En cap dels Plecs de condicions corresponents a les Contractacions municipals per obres o concessions de gestió d'instal·lacions municipals no es troba cap clàusula relativa bé a la inclusió de productes del Comerç Just (vegeu, per exemple, el Plec de Condicions per a la Concessió del bar del Camp de futbol de Ses Pesqueres, del passat mes de gener de 2011), bé a la potenciació de la contractació laboral de persones amb problemes d'exclusió social, a través també d'una mínima valoració positiva d'aquest fet en els Plecs de condicions de les obres i/o els serveis atorgats a empreses externes, com ara el molt recent Contracte de gestió de servei públic del futur Centre esportiu "Es Pujols" (també del passat mes de gener).
Aquesta és només una resumida enumeració dels fets que proven la manca de sensibilitat de l'actual equip de govern municipal envers les persones més afectades per la crisi (tant dels països productors, com les persones d'Artà amb problemes i/o en risc d'exclusió social). I.Verds d'Artà es comprometen a continuar lluitant per a que els criteris socials i solidaris es vagin implantant a l'Ajuntament d'Artà en les contractacions d'obres i serveis.
Què n'ha dit la premsa:
- Diari de Balears, 09-05-2011: Artà. Crisi a l'economia social.
divendres, 6 de maig del 2011
Objectiu assolit: Acord del Ple del Consell, de declarar B.I.C. la Zona arqueològica de Ca los Camps
D'esquerra a dreta, B. Capó, M. Rosselló, G. Caldentey, B. Cerdà, M. Moragues i D. Abril.
Cortesia de Biel Capó]


Protecció BIC per a la zona arqueològica de Ca los Camps]
El Ple del Consell de Mallorca acordà el passat dimarts, dia 3 de maig, la Declaració definitiva de la Zona arqueològica de Ca los Camps, com a Bé d'Interès Cultural
A banda de la senyalització i protecció genèriques definides per la Llei de Patrimoni, a la Declaració s'explicità la prohibició, dins l’àrea de delimitació de la zona arqueològica, del trànsit rodat de vehicles fora de les vies existents, molt especialment a la zona més propera a la costa
Aquesta Declaració suposa una nova eina a la disposició de les administracions per a la correcta gestió cultural i turística de l'indret, i també a la disposició de la ciutadania que, si no veu una aplicació de les mesures protectores per part de l'Ajuntament, ara ja es po dirigir al Consell de Mallorca per a que, subsidiàriament, actui.
És més que necessari que els doblers (1.500.000 euros) destinats per tres administracions diferents, es gestionin en el futur immediat, passades les eleccions, de manera més àgil, participativa, eficient i transparent.
- Diario de Mallorca, 06-05-2011: Coches limitados en Ca los Camps.
- Última Hora, 06-05-2011: Protección para Ca los Camps.
dijous, 5 de maig del 2011
Obama, Premi Nobel de la Pau (!!!)
dilluns, 2 de maig del 2011
Volem ser exemplars (però, sens dubte, és la publicació de béns d'un regidor menys interessant de l'Ajuntament)
G. Caldentey, regidor de Els Verds-Esquerra a l'Ajuntament d'Artà, publica un Certificat amb els seus béns i declaracions de renda des de 2007 a l'actualitat (final de legislatura)
IniciativaVerds d'Artà trobarien adient que també ho fessin la resta de regidors, en pro de la confiança ciutadana en els representants polítics municipals i com a passa ferma contra el descrèdit dels que ens dedicam a la cosa pública
Si les coses es fessin com diu la Llei, i es fessin especials esforços -tal i com ha demanat l'esquerra artanenca i exigeixen les terribles circumstàncies- en pro de la transparència, les "casualitats empresarials", com determinats increments patrimonials coneguts i/o intuïts per tots, no aixecarien, segurament, cap suspicàcia.
Amb aquests antecedents, són molt males de creure, les denúncies que periòdicament han anat fent Gili-pare i Gili-fill, segons les quals l'esquerra ecologista i els Independents d'Artà ens hem dedicat a "perseguir-los" i a fer-lis "campanyes de descrèdit".
Per altra banda, i amb els mateixos antecedents, ens resulta impresentable la intenció dels regidors i líders locals dde Convergència per les Illes, de convèncer ningú que el canvi de sigles ha sido la decisión correcta para borrar un pasado que nos perjudicaba (R. Gili dixit, 02-03-2011).
Què n'ha dit la premsa:
El Mundo/El Día de Baleares (04-05-2011): El concejal de IniciativaVerds publica su renta.
diumenge, 1 de maig del 2011
En quines condicions es renegocia el deute d'IB3 amb la SGAE?????
Llegim en El Mundo-El Día de Baleares (30-04-2011): "EL GOVERN RETOMA LAS NEGOCIACIONES CON LA SGAE PARA SALDAR LA DEUDA DE IB3"
La SGAE, de perdonavides. El Govern? Passant pel tub, confortablement? Ens sobren els doblers (públics)?
Parlament de les Illes Balears (Comissió d'Afers Institucionals, sessió ordinària de 03-11-2011): per unanimitat, es votà a favor, amb esmenes de la portaveu d'UM, d'una Proposició No de Llei del Grup Parlamentari Bloc per Mallorca que instava el Govern de l'Estat a eximir del pagament del Cànon per compensació per còpies privades les empreses (persones jurídiques) i les administracions públiques. També s'hi reclamava a les administracions públiques, a iniciar el procediment que ha de conduir a la reclamació dels doblers pagats indegudament (retrospectivament, fins el 2006).
Aquesta proposició no de Llei ha tengut semblants desenvolupaments amb l'aprovació per part del Ple del Consell de Mallorca d'una moció del Bloc, com amb l'inici dels tràmits del Parlament de les Illes, per a recuperar els doblers públics d'aquella institució malbaratats (pagats indegudament) pel concepte del "Cànon de l'SGAE".
Hem llegit aquests darrers dies a la premsa balears, que La SGAE recaudó 8,9 millones de euros en Balears durante 2010. La cifra supone un aumento del 1,08 por ciento respecto a 2009.
La SGAE mai no s'ha caracteritzat per la transparència en els seus comptes. Ni tan sols, amb els doblers públics amb què les administracions la reguen; entre d'altres conceptes (i això no apareixia als articles/resums econòmics d'aquests darrers dies a rel de la roda de premsa d'SGAE/Balears): els 2,2 milions d'euros que falten per arribar a la xifra de 8'9 milions ingressats per la SGAE a les Illes Balears, es corresponen a l'esmentat "cànon de la SGAE"? D'aquesta quantitat, quant es correspondria al que de manera absurda -i, d'altra banda, no ajustadament al Dret europeu, com va establir la Justícia europea fa uns mesos- desembutxaquen les administracions per "compensació per còpia privada" amb els doblers dels ciutadans?
Des de la Coordinadora de regidors "Diògenes", fa anys que reclamam als nostres Ajuntaments (infructuosament, per molt que les mocions hagin estat generalment aprovades) la recuperació dels doblers, i el no pagament d'aquest concepte en el futur, i també hem impulsat el tema en l'àmbit supramunicipal.
Han fet els deures el Consell i el Govern, i han seguit les instruccions del Ple del Consell i del Parlament, per recuperar l'abonat irregularment per aquest concepte des del 2006 (com s'ha fet a la Generalitat de Catalunya o a Cadis)? El PP, se n'ha oblidat, del tema? Per què no fa com el PP de València?
Consideren el Govern i IB3 que aquests doblers no s'han de reclamar? Els sobren els diners, al Consell i al Govern Balear?