dimecres, 28 de maig del 2014

Afer "Vulnerabilitat dels servidors informàtics municipals". Nova actuació municipal, positiva però insuficient



El nou Batle d'Artà, B. Gili (El Pi), sol·licita al Jutjat núm. 2 d'Instrucció de Manacor l'arxiu del procediment penal contra el nostre regidor per presumpte delicte de "descobriment i revelació de secrets" impulsat per l'anterior Batle, J. Alzamora (UIA) a través de denúncia interposada davant la Guàrdia Civil dia 7 d'abril
Els ecosocialistes reconeixem el gest de Gili com un acte de racionalitat i justícia que evidencia la mala fe i falsedat en l'actuació de l'anterior Batle, però no consideram que s'hagin fet totes les actuacions oportunes

Desistiment en la denúncia contra el regidor Caldentey i l'expert informàtic que traslladà el problema i les actuacions a fer
Ahir en el transcurs de la sessió ordinària del Ple, el Batle d'Artà, B. Gili, va comunicar al nostre regidor i a la Corporació la seva actuació com a màxim responsable municipal pel que fa a l'afer "Vulnerabilitat del servidors informàtics municipals", consistent en sol·licitar al Jutjat número 2 d'Instrucció de Manacor, l'arxiu del procediment en fase de diligències prèvies 875/2014, per un presumpte delicte de "Descobriment i revelació de secrets". Dia 7 d'abril l'anterior Batle, J. Alzamora, havia interposat denúncia contra el regidor ecosocialista i un ciutadà que, en actuació exemplarment cívica, responsable i lleial envers els interessos municipals pel que fa sobre tot al ciutadà, havien volgut col·laborar amb l'Ajuntament comunicant la seva detecció d'un greu problema d'accessibilitat a una gran quantitat de documents i dades de caràcter confidencial a través de la web municipal aportant, a més, un seguit de propostes per tal de corregir i solventar el problema.
Aquesta actuació davant del Jutjat era una de les actuacions que hem proposat mitjançant Moció presentada dia 16 de maig, i la reconeixem com un acte de racionalitat i justícia per part de B. Gili, que demostra la no adequació a la realitat de la denúncia presentada per l'ex-batle J. Alzamora, així com desmenteix que les actuacions dutes a terme pel regidor Caldentey i l'expert municipal que va comunicar el problema de vulnerabilitat del servidor municipal noi havia suposat perjudicis ni danys al sistema informàtic i per tant a l'interès municipal i general.
Insuficiència d'aquesta actuació i bloqueig per part de l'equip de govern, del debat i, si s'esqueia, aprovació, de la Moció dels ecosocialistes
Ahir però al Ple, en un acte inèdit aquesta legislatura, els grups que conformen l'equip de govern varen votar en contra del debat per urgència de la nostra moció. Aquest fet va provocar la nostra protesta i la de la resta dels grups de l'oposició (PP i PSIB); com que faltava una regidora del PP, amb el vot de qualitat del Batle es va desfer l'empat i la moció finalment no es va debatre. Per motius personals, el regidor ecosocialista no havia pogut assistir a la Comissió Informativa de dimecres passat, i la moció havia quedat damunt la taula. L'argument del Batle per explicar el vot en contra de la urgència va ser que amb l'actuació feta ahir mateix davant del Jutjat, i les correccions del problema que es duen a terme des de l'endemà d'haver-lo exposat nosaltres a la Corporació (dia 25 de març), la nostra moció havia deixat de tenir sentit.
Remetem a la moció anteriorment esmentada i enllaçada per a recordar que resten dues actuacions que en el nostre parer s'haurien de fer per a tancar cabalment la qüestió en una administració pública, a saber: (1) una anàlisi i valoració independent de  la gestió tècnica del sistema informàtic municipal que ha donat per resultat una greu vulnerabilitat de les dades contingudes en els servidors, amb depuració de responsabilitats si s’escau; i (2) reconèixer públicament els defectes tècnics del sistema de votació electrònica del procés de participació ciutadana del mes de febrer “Tria el teu projecte”, anul·lant els vots electrònics i aportant les noves dades de participació que es derivin d’aquesta operació.
Insistirem en la Moció, per a donar una resolució cabal, justa i transparent, a la problemàtica
Com que consideram que és de justícia i obligació de la Corporació saber amb detall quins han estat els problemes amb la vulnerabilitat dels servidors municipals i, si n'hi ha hagut, quines han estat les conseqüències; i, per altra banda, és de justícia i acte de transparència no obviable informar el poble d'Artà (i no només a la Guàrdia civil) que el sistema de votació electrònica d'aquell procés de participació ciutadana -com els ecosocialistes havíem denunciat en el seu moment- era un nyarro que no garantia mínimament el dret a participar democràticament al qual es convidava la ciutadania, amb anul·lació dels vots electrònics, disculpes públiques per l'errada i comunicació dels resultats de les votacions en persona (no electròniques), tornarem a presentar la Moció el proper mes de juny (amb eliminació, òbviament, de la proposta d'Acord número 1).

diumenge, 18 de maig del 2014

Moció "Vulnerabilitat servidors informàtics municipals": Què hauria d'haver fet l'Ajuntament (i què no hauria d'haver fet)

Per segona vegada en quatre anys, el nostre regidor es veu imputat per un presumpte delicte de descobriment i revelació de secrets. Amb aquesta moció -serà informada dimecres i, si s'escau, debatuda i aprovada la sessió ordinària del Ple de dia 27-, es pretén descriure la denúncia presentada pel Batle d'Artà (fins fa uns dies, UIA) Jaume Alzamora davant la Guàrdia Civil, farcida d'imprecisions i falsedats, i la seva inutilitat respecte de la protecció dels interessos municipals, instant el nou Batle, B. Gili (El Pi), a que formuli voluntat de desistiment de la denúncia; així com reclamar una actuació ferma pel que fa a coneixement del problema de vulnerabilitat que hi ha hagut (durada, causes, accessos indeguts, perjudicis si n'hi hagut, etc.) i, si s'escau, depuració de responsabilitats. A dia d'avui, no resolt íntegrament el problema de vulnerabilitat -encara que des del nostre avís s'engegassin actuacions-, no s'ha fet, com el 2010, més que intentar "matar els missatgers".
 
Guillem Caldentey, en representació d'IniciativaVerds d'Artà, presenta per a la seva discussió i, si s'escau, aprovació la propera sessió ordinària del Ple d'aquest Ajuntament, corresponent al mes de maig, la següent

MOCIÓ: INSTAR EL BATLE D’ARTÀ A COMUNICAR AL JUTJAT D’INSTRUCCIÓ NÚM. 2 DE MANACOR LA VOLUNTAT DE DESISTIMENT EN LA CAUSA D’AQUEST AJUNTAMENT CONTRA EL REGIDOR CALDENTEY PER SUPOSAT DELICTE DE “REVELACIÓ DE SECRETS”; ANÀLISI I VALORACIÓ INDEPENDENT DE LA GESTIÓ TÈCNICA DEL SISTEMA INFORMÀTIC MUNICIPAL QUE HA DONAT PER RESULTAT UNA GREU VULNERABILITAT DE LES DADES CONTINGUDES EN ELS SERVIDORS, AMB DEPURACIÓ DE RESPONSABILITATS SI S’ESCAU

Exposició de Motius:

1. Atès que dia 25 de març de 2014, en l’àmbit d’una Junta de Portaveus que es va celebrar immediatament després del Ple ordinari que havia tingut lloc aquell mateix dia, a instàncies del portaveu d’IVerds d’Artà, aquest posà en coneixement dels diferents grups la detecció d’un greu problema amb el sistema informàtic municipal, a saber, que des de feia un temps indeterminat, les dades contingudes en els servidors que també contenien les dades publicades a la web municipal, eren accessibles a través d'aquesta per qualsevol persona no autoritzada que ho volgués fer. Així mateix, es va demostrar a mode de prova fefaent, com l’esmentat regidor havia pogut accedir i descarregar en el seu disc dur uns determinats fitxers, concretament: missatges de ciutadans relatius a incidències tramesos a través dels formularis establers amb aquests efectes a la web municipal, i un fitxer de gestió de la canera municipal. També es va aportar un document de “Proposta d’actuacions davant dels problemes de vulnerabilitat detectats a l’entorn web municipal”, consistent en un seguit d’actuacions a prendre de manera immediata per a corregir aquest problema i evitar futures intrusions no autoritzades. Aquest document havia estat elaborat conjuntament amb el ciutadà, expert informàtic, que de manera exemplar havia detectat originalment el problema, l’havia traslladat al tècnic responsable, i en la reunió el portaveu ecosocialista l’havia identificat traslladant la seva disposició a continuar col·laborant amb la Corporació amb objecte de corregir la situació.

2. Atès que la reacció de la totalitat dels portaveus va ser en aquell moment, d’agraïment per la informació, concretament cap al ciutadà anteriorment esmentat, i que els portaveus responsables membres de l’equip de govern es varen comprometre a engegar d’immediat les mesures correctores que s’estimassin oportunes.

3. Atès que 11 dies després, dia 5 d’abril, “Diario de Mallorca” publicava una notícia titulada “Un ‘hacker’ entra en la web municipal para demostrar su vulnerabilidad. El ciudadano con conocimientos informáticos y un manual de Internet accede a información confidencial para denunciar la falta de seguridad”.

4. Atès que aquesta notícia, si en el moment de la seva publicació no s’havien pogut executar totes les mesures necessàries per a mantenir protegides les dades accessibles, posava aquestes mateixes dades en la diana de potencials interessats en vulnerar els servidors.

5. Atès que la reacció del llavors màxim responsable municipal va ser denunciar davant la Guàrdia Civil dia 7 d’abril el regidor que sota-signa i l’expert informàtic col·laborador, essent a efectes pràctics de defensa de la confidencialitat de les dades municipals i dels interessos municipals aquesta mesura del tot inútil: la Guàrdia Civil i la Justícia potser determinaran si aquestes dues persones varen cometre delicte o no accedint al servidor, però no hauran pogut ser de cap utilitat als efectes de la urgència de protegir les dades davant del públic coneixement per la publicació de la notícia de dia 5. Tornar a apuntar, que en tot cas, si el comportament del regidor i l’expert informàtic s’hagués considerat fet presumptament delictiu, s’hauria d’haver comunicat com a tal d’immediat, i no amb 11 dies de retràs. A efectes del “greu perjudici per a la imatge de l’Ajuntament”, concepte inclòs també en la denúncia, tampoc no resulta de cap utilitat, i sí probablement determinar les causes de la vulnerabilitat del sistema i correcció corresponent de les mateixes, per tal d’assegurar que un capítol vergonyós com aquest no es pugui tornar a produir.

6. Atès que, segons s’informà a la Corporació amb ocasió de reunió de Comissió Informativa municipal celebrada dia 23 d’abril per part del llavors Batle d’Artà, J. Alzamora, no s’ha pres cap mesura de caràcter intern per tal d’avaluar i, si s’escau, amb depuració de responsabilitats, com ha estat possible la situació lleialment exposada pel regidor ecosocialista i l’expert informàtic.

7. Atès que la denúncia conté un seguit de fasedats, com ara que “habían podido ver los correos del señor alcalde así como a todas las contraseñas del Ayuntamiento”o que “en dia 2 de abril de 2014 se convoco una junta de portavoces por parte del ayuntamiento de Artá, para explicar todas las actuaciones llevadas a cabo por parte del ayuntamiento en relación las los hechos descritos anteriormente en la que no asistió en regidor D. Guillem CALDENTEY [...]” [sempre, sic]. Atès que la falsedat en el primer cas ja queda explicada confrontant el descrit en el punt 1er i, pel que fa a la segona afirmació, els membres d’aquesta Corporació majoritàriament reconeixen que la Junta de Portaveus havia estat convocada a instàncies del portaveu socialista als efectes de tractar el tema de l’adjudicació per a unes instal·lacions esportives (pistes de paddle).

8 Atès que en la denúncia s’inclou una presumpta suplantació d’identitat de 10 persones en la votació telemàtica del procés de participació ciutadana celebrat a finals del mes de febrer. Atès que el regidor ecosocialista havia detectat i denunciat públicament el defectuós disseny d’aquesta modalitat de votació i reclamat l’anulació dels vots electrònics, de bades, en haver anunciat solemnement mitjançant comunicat de premsa posterior l’equip de govern l’èxit del procés, el projecte triat (amb els vots electrònics inclosos), etc. Així mateix, el passat mes de març, en plenari ordinari, se'm va respondre a preguntes directament relacionades, amb tota naturalitat i sense cap tipus de dubte, en relació amb el número de vots (personals i electrònics), etc., sense que per res es posàs en dubte cap tipus de problema com ara l’anteriorment denunciat davant la Guàrdia Civil.

Per això, es proposen al Ple d’Ajuntament els següents
ACORDS:
1.- El Ple de l’Ajuntament d’Artà insta el Batle a comunicar al Jutjat d’Instrucció núm. 2 de Manacor, la voluntat de desistiment en la causa iniciada per denúncia formulada pel Batle d’Artà davant la Guàrdia Civil dia 7 d’abril.
2.- El Ple de l’Ajuntament d’Artà insta l’equip de govern municipal una anàlisi i valoració independent de  la gestió tècnica del sistema informàtic municipal que ha donat per resultat una greu vulnerabilitat de les dades contingudes en els servidors, amb depuració de responsabilitats si s’escau.
3.- El Ple de l’Ajuntament d’Artà insta l’equip de govern a reconèixer públicament els defectes tècnics del sistema de votació electrònica del procés de participació ciutadana del mes de febrer “Tria el teu projecte”, anul·lant els vots electrònics i aportant les noves dades de participació que es derivin d’aquesta operació.

dijous, 15 de maig del 2014

Ple extraordinari 14 de maig: el nostre resum i postures

Sou del Batle, Bartomeu Gili (El PI)
Ahir a Ple extraordinari, votàrem abstenció al sou del batle B. Gili (14 pagues de 2.871,20 € bruts), pels dubtes consistents que assumeixi la seva obligació d'aplicar, culminant-la, la disciplina urbanística. Pel que ens informà, ahir mateix havia signat Ordres de demolició (com l'anterior Batle a partir del moment que reassumí la competència que prèviament havia delegat en el Ple). No consideram suficient la firma de les Ordres -que al cap i a la fi no significa res més que posar-nos a l'alçada d'Ajuntaments governats pel PP com el de Felanitx-, es tracta d'un procediment reglat que ha de culminar amb el restabliment de la legalitat, de manera subsidiària si s'escau; ben igual que quan es firma una multa per impagament d'imposts, que la maquinària no atura fins al cobrament del degut, passant per l'embargament de comptes bancaris i/o béns si és necessari.

Sou del 1er. Tinent de Batle, J. Alzamora (UIA)
Precedents
Pel que fa al sou del primer tinent de Batle, J. Alzamora, votàrem en contra de la proposta de dedicació exclusiva amb el 90% del sou del Batle (això és, 14 pagues de 2.584,08 € bruts). Ens ho haguessin posat un poc difícil en el cas que se'ns hagués proposat un sou com el que havíem deixat aprovat amb els Pressuposts de 2013, en què el del 2on. Tinent de Batle (14 pagues de 1.700 € bruts segons s'acordà en Ple de 28 de setembre de 2011) del moment se'l reduïa un 25% (cosa que mai no s'arribà a materialitzar; el nostre, llavors teníem 1er. Tinent de Batle, de 14 pagues de 1.300 € bruts, s'eliminava completament). Per altra banda, recordar que ja havíem votat en contra d'aquest sou que ara es tornava a proposar (amb diferència d'IPC:
14 pagues de 2.576,35) el passat mes de juny, que s'Acordà apujar el sou del primer tinent de batle, Tolo Gili, amb majoria de l'equip de govern per absència d'un regidor del PP.
Hem de dir, que tampoc des de l'equip de govern ningú no ens va demanar ni consultar res al respecte, es veu que el tema es devia tenir aparaulat amb el PP.

Sobre la gestió de l'Àrea de Medi Ambient de J. Alzamora els darrer any i mig
Vàrem esmentar també com a motivació del vot en contra, la mala gestió feta en àrees com Medi ambient per part de Jaume Alzamora, qui el dia de la nostra expulsió de l'equip de govern ens acusà d'haver fet una mala gestió amb residus i neteja viària. Bé, nosaltres consideram que la gestió del portaveu dels Independents d'Artà no ha estat positiva en el moment que ha fet tot el possible per no esclarir com és que durant anys l'empresa concessionària no fes la recollida porta a porta (domiciliària) de diferents fraccions de residu amb la reclamació que s'escaigués per aquest concepte a banda d'altres incompliments contractuals; en el moment que va posar un tècnic informàtic a coordinar aquests temes, quan aquest no és capaç de mantenir al dia i prou ben gestionats els equipaments i sistemes informàtics municipals (entre d'altres conseqüències, que multitud de dades confidencials i personals han estat al descobert durant anys); i altres defectes que en el nostre parer contenien les bases de licitació de la nova concessió, que hem publicat en diferents ocasions (principalment, l'eliminació de qualsevol tipus de clàusula social).
El psib i el PP oferiren deixar el tema damunt la taula i propostes alternatives de sou, però no s'acceptà. Així les coses, el sou del primer tinent de batle va quedar rebutjat, amb 5 vots a favor (faltava una regidora d'UIA), i set vots en contra.


Altres qüestions
Per acabar, es va aprovar la nova licitació de la neteja viària i recollida de residus a la UTE Urban serveis, atès el dictamen favorable de Madrid a qui s'havia hagut de consultar per part de l'Ajuntament.

Vàrem expressar al Batle, per acabar, que transmitís a la nova Delegada de Batlia a la Colònia de Sant Pere, Margalida Munar, la nostra disposició a col·laborar amb ella per a allò que ens pugui necessitar, desitjant-li coratge, sort i encerts en la seva gestió el que resta de legislatura.

dijous, 1 de maig del 2014

Dia 25: Taller d'herbes mallorquines

Us hi podeu apuntar fins el diumenge 4 de maig -inclòs.
Posau el vostre nom en un comentari i la quantitat de litres que en voleu fer (entre 1 i 5 l. per cap) N'Andreu Forteza ha de fer la comanda de l'anís i les botelles, que després pagarem entre tots.
Aquest diumenge 4 de maig a les 10:00 ens veurem al Teatre i tancarem la llista dels que s'apuntin per fer les comandes.


També vos podeu apuntar enviant un correu a verds.esquerra.arta@gmail.com o un missatge o una telefonada al 630575109, o via twitter (@verdsarta) o Facebook (http://www.facebook.com/iniciativaverds.arta)
L'activitat es farà el diumenge 25 de maig.
Aquí enllaç al text que n'Andreu ens ha fet arribar, introductori i per anar animant el taller

diumenge, 27 d’abril del 2014

Nul o lentíssim desenvolupament de l'Ordenança de convivència i benestar animal

Pressionat per voluntaris animalistes i manescals locals, s'informa per part de l'equip de govern d'un futur conveni per a la col·laboració en el control de les colònia de moixos
Arriba novament temporada de banys, i la manca de senyalització de les platges del municipis manté la confusió sobre la presència permesa dels cans

Els ecosocialistes d'Artà lamentam el gairebé nul desenvolupament especialment d'alguns dels articles de l'Ordenança dissenyada de manera participativa al llarg de 2012 i que entrà en vigor dia 12 de gener de 2013, "reguladora de la convivència, defensa i protecció animal en l'entorn humà". Aquesta Ordenança, a banda de posar al dia la normativa municipal i harmonitzar-la amb la legislació estatal i de les Illes, pretenia abordar diferents aspectes especialment polèmics d'aquesta convivència, com ara la presència de cans a les zones de bany, en altres tipus d'espais públics, i també el control poblacional i sanitari de les colònies de moixos.

 [Rètols a Sa Canova instal·lats per diferents administracions als quals s'observen indicacions incorrectes o insuficientment desenvolupades, com la referent a la prohibició de presència de cans]
En relació a la presència de cans a les platges, des de la primavera de 2013 que, fem preguntes i precs sistemàticament, la darrera vegada, la sessió ordinària del mes de març passat: "Hi estam fent feina. No tenim un calendari definit", va ser la resposta donada pel 1er. Tinent de Batle i regidor de Desenvolupament econòmic i Turisme, B. Gili.
Es tracta de materialitzar un article de l'Ordenança aprovada el 2012, en vigor des de dia 12 de gener de 2013 i dissenyada de manera participativa que, davant de la problemàtica de la presència de cans a les platges, la limitava als mesos d'octubre a abril, a les platges on això es senyalitzàs (n'hi ha, a Artà, 14 platges oficialment catalogades):
"11.c) Queda prohibida la presència de cans, equins i demés animals domèstics a zones destinades a jocs infantils i zones enjardinades, amb excepció dels animals de companyia a les platges fora de la temporada de banys (des de dia 1 de maig a dia 30 de setembre, ambdós inclosos) i altres zones enjardinades urbanes que es destinin a aquest fi".
Tornam a veure'ns a començaments d'una nova temporada de banys, i previsiblement tornarà a haver confusió entre la ciutadania, sobre si els animals poden o no romandre als arenals. El punt de vista a l'hora de desenvolupar aquest article en el cas d'Artà, on tenim litoral, era intervenir al menys a tall informatiu/passiu pel que fa als freqüents dubtes, molèsties mútues i, fins i tot, disputes, entre usuaris als arenals. És més, a la web municipal ni tan sols no s'hi troba publicada, aquesta Ordenança...


La senyalètica hauria de contenir, òptimament, altra informació d'utilitat turística i cultural com ara: toponímia, presència d'hàbitats i/o espècies de flora i fauna d'interès, elements d'interès etnològic si n'hi ha (arqueològics, etnològics, etc.), i altres.
Fa estona també que proposam insistentment el desenvolupament d'aquestes mesures, així com la de la creació d'espais de passeig i esbarjo amb presència explícitament permesa de cans, com ara un d'abandonat i fàcil d'habilitar com és la que hi ha entre el Punt Verd d'Artà i el parc de bombers.


[En aquestes imatges s'observa l'espai públic abandonat actualment, que proposam que s'habiliti com a zona de passeig i esbarjo amb presència permesa per als cans; també hem proposat insistentment (i també, de bades ara per ara) que s'assenyali aquesta possibilitat a la zona verda en habilitació, del polígon de Es Pujols]

En Comissions Informatives celebrades el passat dimecres, celebràrem les explicacions donades pel Batle, en relació amb en control de colònies de moixos del carrer sense propietari, a nivell poblacional i sanitari, etc. Es prepara un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament i els manescals locals i altres associacions voluntàries, per a possibilitar aquest control. Això es produeix després de reunions sobre el tema entre els animalistes i el Batle, i oferiments per col·laborar per part de manescals del municipi que, fins ara, no havien trobat resposta. Hi exposàrem la nostra preferència pels veterinaris locals per motius de proximitat, millor coneixement de la realitat local, dels individus, etc., encara que per la part municipal pugui suposar un cost més elevat. També hem incidit en l'oportunitat que suposa l'existència de voluntaris i voluntàries disposades a col·laborar, i en la predisposició que hauria de tenir per part dels responsables municipals fomentant que aquesta gent s'organitzi en associació local, obtenint un interlocutor formal amb qui establir aquestes i altres línies de col·laboració, etc.
Concretament, els articles de l'Ordenança a desenvolupar i materialitzar d'aquesta manera, amb actitud no repressiva [no més amenaces a persones que alimenten els moixos però, a més, de la pròpia butxaca, s'encarreguen de dur a sanar i altres mesures sanitàries!] sinó proactiva i cercant la col·laboració i sinèrgies dels diferents agents implicats, serien, per exemple, els següents: 

12. La Batlia podrà establir quins animals i en quins llocs i circumstàncies poden ser alimentats per la ciutadania en els espais públics. Està prohibit donar de menjar als animals a les vies i espais de pública concurrència. Les persones autoritzades per fer-ho ho hauran de fer de forma higiènica, netejant les restes de menjar, retirant-ne els recipients i participant en les campanyes de control de natalitat promogudes per l’Ajuntament i les associacions de protecció animal, així com proveint d’informació les autoritats sobre canvis en el comportament i estat sanitari que puguin aparèixer en aquestes poblacions animals. La planificació de les accions de gestió i control es faran sota assessorament veterinari.
21. Tots els moixos que tenguin accés a les vies i espais públics han de ser esterilitzats.

dimarts, 22 d’abril del 2014

Moció per a recuperar allò abonat en concepte del "Cèntim sanitari" declarat il·legal pel TJUE

A la vista que que no hi ha cap senyal que des de l'equip de govern s'hagi fet cap cas ni un a la instància que presentàrem dia 28 de febrer amb objectiu que es calculi què ha pagat a les diferents administracions l'Ajuntament en concepte de "Cèntim sanitari", hem decidit presentar aquesta proposta en forma de moció, de cara a la seva discussió i, si s'escau, aprovació, la sessió ordinària del Ple de l'Ajuntament d'Artà que ha de tenir lloc dia 29 d'abril.




Encara que s'aprovàs, no ens queda més remei que ser del tot escèptics respecte de la voluntat ni capacitat de l'Ajuntament encapçalat per Jaume Alzamora Riera en el sentit de donar-ne efectiu desenvolupament, a la vista de la significativa quantitat de mocions aprovades pel Ple que no s'han vist materialitzades ni s'hi ha donat cap passa ni una (mirau les preguntes al respecte de mocions aprovades i no dutes a terme, de les nostres preguntes del darrer Ple: fins a 5), algunes de les quals fins i tot amb el vot del seu grup. Per exemple, la referent a declarar il·legítima part dels interessos dels préstecs ICO del Pla de pagament a proveïdors que s'aprovà el mes de juliol de l'any passat, o com la relativa a sancions als banc que tenen i retenen pisos buits, que va donar lloc a estupendes i molt vistoses notícies, però que, per la part d'actuacions municipals que comportava, no s'ha fet absolutament res...

dimarts, 25 de març del 2014

Reclamam actuacions fermes contra algunes cicatrius territorials de la darrera bombolla urbanística


La zona de Ca los Camps-Betlem ha estat tradicionalment -especialment si atenem al seu alt valor paisatgístic- una de les més maltractades per part de l'Ajuntament d'Artà.

[Marcada amb color vermell, l'obra inacabada en qüestió; a una distància de 200 metres es pot observar
el càmping de la Colònia (angle superior esquerre)]

Recentment, en relació amb el despropòsit majúscul del Càmping de la Colònia de Sant Pere (on es varen edificar 88 edificacions il·legals i il·legalitzables), vàrem anunciar la nostra personació en l'actual contenciós-administratiu promogut per la propietat contra l'ordre de demolició del Consell, acció la qual constrasta nítidament amb la postura de l'actual batle d'Artà qui va decidir, de manera unilateral, no fer res, en clara mostra de línia de continuïtat i legitimació de la inacció històrica de l'Ajuntament.

 [A la imatge, es pot observar com encara hi ha restes de les terres aportades il·legalment, i que l'Ajuntament a pesar de les nostres denúncies, mai no es va preocupar que s'enretirassin; al contrari, va permetre-hi l'inici de la construcció del xalet]

Hi podem sumar aquest mort, ubicat a la parcel·la 405 del Polígon 3, exemple antològic (com n'hi ha d'altres a la Colònia mateix, i a Artà) dels temps recents d'eufòria especulativa amb el sòl, el paisatge i el totxo, obra inacabada i que ja no es podrà acabar mai (pel major grau de protecció derivat de l'aprovació definitiva i adaptació al PTM de les Normes subsidiàries de 2010), contra la qual vàrem moure mar i cel sense èxit la passada legislatura.
Avui al Ple proposam (Prec núm. 3) que es declarin les caducitats de les llicències d'obra que s'atorgaren, i que s'iniciïn els tràmits necessaris (Expedient de Protecció de la Legalitat Urbanística) per tal que aquesta altra cicatriu en el territori i el paisatge s'esborri per sempre. Apuntar -encara que això no és més que una circumstància anecdòtica-, que actualment això és propietat d'una de les tres entitats bancàries més importants de l'Estat espanyol.


En definitiva, reclamam a l'Ajuntament d'Artà un canvi de postura, una rectificació en l'atonia tradicional i sistemàtica (i prevaricadora) de "laisser fer laisser passer", i que miri de corregir quan és possible, com és el cas, les errades d'un passat ignominiós urbanísticament parlant, i amb conseqüències en els paisatges més valuosos del terme.

dijous, 20 de març del 2014

Alguns avanços en el problema dels escars de Ca los Camps


Resulta que els escars de Ca los Camps són B.I.C., segons publicava ahir el diari "El Mundo". Primera notícia, però "bona" notícia... Si no fos perquè ja en aquestes alçades s'ha de dubtar que les "proteccions" de les administracions no tenguin més utilitat que omplir expedients. Al cap i a la fi, aquestes edificacions també figuren el el Catàleg de "Protecció" municipal de Béns...
La mala notícia, el desinterès i incapacitat demostrades fins ara per l'equip de govern municipal (aka #EstimArtà). Ahir mateix en Comissions Informatives, la regidora d'Urbanisme i Hisenda va aportar nova informació, i algun senyal pel qual interpretam que a la fi podria haver un cert interès amb aquesta qüestió que movem des de l'estiu passat (pel que fa, concretament, a la conservació dels escars), després de mesos d'inactivitat i alguna irresponsable declaració nacionalera contra "Madrit".
Tot sols, A PESAR DE l'Ajuntament, el 2011 vàrem aconseguir que la zona fos declarada BIC ("Zona arqueològica").
El juny 2013 s'aprovava per unanimitat una moció nostra en què s'instava l'equip de govern a promoure la conservació dels escars.
El passat desembre, advertíem que la degradació avançava fatalment, i fins i tot comportava perill per a les persones.

[Imatge de l'interior d'un dels escars en pitjor estat, feta des de l'exterior. Es tracta dels dos escars primers que un troba, segons arriba a Ca los Camps des de la Colònia]

Dia 1 de febrer "Ara Balears" publicava que "Costes deixa caure Ca los Camps". No és així en el nostre entendre: són Costes, el Consell i i l'Ajuntament (la institució més interessada i teòricament compromesa), les administracions que deixen caure aquests béns patrimonials i que formen part integrada i reconeguda del paisatge.
Ahir la regidora d'Urbanisme i Hisenda Magdalena Maria aportà un document ben interessant i que fa que poguem ser optimistes (sempre amb l'escepticisme que l'assumpte estigui en les mans dels actuals responsables, que han demostrat, fins ara, una ineptitud i desinterès contrastats; deu ser que veuen que s'apropa l'estiu i lis preocupa que Ca los Camps presenti el deplorable aspecte actual). L'Ajuntament encara haurà dut sort. Ara es tracta d'aprofitar-se'n.
Costes respon en termini de menys d'un mes a requeriment de l'Ajuntament (que va escriure consulta dia 10 de febrer d'enguany) informant que cap dels cinc elements (quatre escars i el niu de metralladora) no estan subjectes actualment a concessió; entenem que, si les concessions no comporten cànons inassumibles, l'Ajuntament s'hi ha de posar per a assolir-les. La nostra proposta, a l'espera de dictamen tècnic que aporti altra informació, va ser que s'han de tomar els dos primers escars, que són en el nostre parer pura runa insalvable, i enretirar-ne acuradament els enderrocs (d'això, entenem que se n'hauria d'encarregar Costes) i deixar-ho ben net. Pel que fa als altres dos i al niu de metralladora, col·laborar amb el Consell (com s'ha fet en altres casos, com ara Dolmen de 'S'Aigua Dolça i navetiforme de s'Arenalet de Son Colom) per a que ells que disposen de conservadors i arquitectes, ens redactin el projecte, i assumir les despeses de restauració dels dos escars a conservar; neteja i senyalització informativa mínima del niu de metralladores. Els escars ben conservats i segurs, es podrien fer servir per a les colònies d'estiu, per a emmagatzemar-hi piragües per exemple en col·laboració amb el Club Nàutic de la Colònia... La regidora considera, que els dos escars que estan fets pols i que comporten riscs per a les persones: que convendria precintar-los; quatre mesos després de la nostra instància per escrit...
Avançam. Amb passes de tortuga cretàcica, però avançam. Volem pensar.

[A la imatge es poden observar parcialment els dos escars que encara val la pena conservar,
i el niu de metralladores, en primer terme]

dissabte, 15 de març del 2014

Moció del GOB Mallorca sobre les Amnisties urbanístiques del Govern Bauzá. Segon intent

[Tires de Ferran Aguiló, prou il·lustratives en el nostre parer, d'alguns aspectes de la política territorial i urbanística del PP. Publicades al diari "Última Hora" els dies 12 i 13 de març]

De cara al Ple de març, hem tornat a presentar la moció que ha proposat el GOB Mallorca als Ajuntaments, en contra de "les amnisties" del Govern Bauzá en política urbanística, i territorial en general. Com es va acordar per a que es poguessin aclarir dubtes, el passat dia 3 va venir a Artà a presentar la campanya "Mallorca cap al col·lapse" (amb accions entre les quals figura aquesta proposta de moció) na Margalida Ramis, portaveu del GOB, convidada per l'Ajuntament.
Esperam que en aquesta ocasió els diferents grups del Consistori tenguin la seva postura més definida al respecte que quan la presentàrem el gener.


El seguit de Decrets Llei i Lleis d'allò més divers per a consolidar i fomentar el desordre territorial i urbanístic tradicional, molt lligat a l'especulació immobiliària i amb un vici molt accentuat i tot indica que gairebé irremeiable per la indisciplina urbanística: Decret Llei 3/2011 que renova la possibilitat d'atorgar llicències en urbanitzacions sense clavegueram, Llei de Turisme, Llei del Sòl, properament Llei Agrària... Material gairebé "Snuff".

(I més si es contrasta amb els missatges i discursos dels que ens governen, sembrats de conceptes com "ordre", "seguretat jurídica", protecció y la conservació de les especies endèmiques i hàbitats, comportament responsable cap al nostre entorn, aposta per canvis de model, diversificació econòmica, i tal.)

dissabte, 8 de març del 2014

A la fi es precinta l'edifici de cotxera de la Policia Local d'Artà


Des del mes de d'agost de 2011 que els representants sindicals formulen reiteradament (primer, UGT, posteriorment CCOO), per escrit i en successives reunions, reclamació que s'arregli la teulada d'aquest edifici on hi han aparcat les motos fins ara, afectat per aluminosi. També es reclamaven vestuaris i banys separats, aigua calenta i millores en l'armer.
Com es pot observar en alguna de les imatges, ja es va haver de desmuntar un bocí de teulada, que feia de porxo davant la porta principal d'aquest edifici, pel mateix problema (aluminosi que afecta les bigues).


El Ple de juliol (2013), vàrem començar a demanar per aquest tema: es troba a les pàgines 34-35 de l'acta del Ple. El Batle informava que "Aclaresc que no hi ha vehicles retinguts per la Policia i només material de la Policia. S'ha demanat un pressupost per fer un projecte tècnic per reparar-lo".
El Ple de setembre (pàgina 42), se'ns responia que "No són vehicles de la Policia, sinó propis [????!!!] Tenim un pressupost fet per un aparellador que ascendeix a 87.278,10euros".
Aquestes preguntes les hem anat repetint fins al darrer Ple, que es va celebrar el dia 28 de febrer. Aquesta és la nostra transcripció de l'enregistrament sonor efectuat per Ràdio Artà Municipal; encara no s'ha aprovat l'acta de la sessió:
"- Què més s’ha fet, a banda de demanar un pressupost?
Encarregar el projecte
- Basta un pressupost, per tirar endavant aquestes obres (des del punt de vista del procediment administratiu de contractació?
El projecte no val 78.000, és tot: projecte i obra (crec recordar que el projecte són 5.000 i busques), i s'ha encarregat. El tècnic mateix ens va fer un pressupost que incloïa part tècnica, i pressupost de l'obra.
- Quin és el calendari previst d’actuacions?
Estam pendents de l'entrega del projecte
- Considerau que, en el seu estat actual, no presenta riscs per als funcionaris que el fan servir?
S'arreglarà el més aviat possible.
- Ja, però la pregunta és si no presenta riscs. Presenta o no presenta riscs, hi ha algun Informe?
No, no tenim cap Informe
Si presenta riscs, o no, o no es sap, per als funcionaris o per l’equipament (motos), quina mesura heu pres o considerau prendre, i quan?
Ja està proposat a la Policia Local deixar les motos a la cotxeria de l'edifici de l'IBAVI
- "Proposat a la Policia"... A la Policia se li proposa, o se li ordena i se li donen instruccions?
Bé, era una petició sindical. No lis anava massa bé haver de caminar d'una banda a l'altra però bé, es farà així."


La Policia Local, com a servei de proximitat a la ciutadania i els primers en atendre freqüentment els problemes i urgències de la ciutadania, mereix més que algun reconeixement de tant en quant, per mèrits en el rescat de persones, etc. Mereix un poc de respecte i unes instal·lacions dignes que, al menys, no posin en risc la seva integritat física ni la de l'equipament (motos). Ens alleuja que a la fi després d'anys de reclamacions i aguantar embulls desinformatius i diletants del Batle, es preguin mesures al menys d'urgència com aquesta, pel que fa a les instal·lacions perilloses, però reclamam més rigor i més suport a aquest servei bàsic i la seva plantilla de treballadors i treballadores; insistirem en la recuperació d'aquesta edificació, així com en altres reclamacions ben justes, com ara que disposin de banys i vestuaris separats i dutxa.

dimecres, 26 de febrer del 2014

IniciativaVerds denuncia el descontrol i la facilitat de manipulació de la modalitat de votació telemàtica en la consulta "Tria el teu projecte".

IV emplaça a l’Ajuntament a invalidar les votacions realitzades a través de la web, en el procés de participació ciutadana "Tria el teu projecte"
IniciativaVerds han estat advertits per algú amb voluntat de demostrar la manca de garanties del procés, de la facilitat amb què les votacions poden ser manipulades, emprant senzillament una sèrie de números de DNI publicats en el BOIB i suplantant la identitat dels titulars.

[Imatge extreta de Última Hora]

El sistema d’enquesta “controlada” implantat en el servidor de l’Ajuntament per dur a terme la consulta popular compta amb un únic requisit per a l’identificació del votant: la introducció del nombre del DNI.

Però el número de DNI no és una dada secreta. Si heu comés una infracció, rebut una beca, sol·licitat una subvenció, aprovat unes oposicions o realitzat qualsevol altre tràmit amb l’administració pública, el vostre nombre DNI ha estat publicat al BOIB, al costat del vostre nom, i és, per tant, una dada molt fàcilment localitzable emprant els cercadors d’internet. A tall d'exemple, dues publicacions amb aquests tipus de dades, ben fàcilment localitzables:

  1. Anunci al BOIB núm. 67 (Extraordinari), de dia 15 de maig de 2012, de "Declarar incurs en constrenyiment els deutes tributaris de la relació assenyalada";
  2. Anunci al BOIB núm. 136, de 3 d'octubre de 2013, de "Exposició pública per a notificar el títol executiu i la providéncia de constrenyiment a diversos deutors".

El sistema emprat en aquesta consulta digital, llençada sense cap formalitat ni reglament consensuat, sense cap discussió prèvia ni al plenari municipal, ni amb el conjunt de la ciutadania, deixa les portes obertes a la manipulació, tant dels resultats de la votació com de les estadístiques de participació. De fet, ben bé podrien ja haver estat manipulades, sense la necessitat de tenir grans coneixements informàtics, pels mateixos que ens han advertit de la facilitat amb què es pot votar fent servir identitats falses corresponents a DNI publicats pel mateix ajuntament d'Artà, per exemple al BOIB.

Actualment, els únics sistemes considerats aptes per a garantir l’identitat personal en una pàgina web són l´ús de la signatura digital, DNI electrònic o constrasenya personal encriptada. Ni tan sols el registre de la IP, emprat en qualcunes enquestes no oficials per controlar que hi hagi una única votació per ordenador, no pot ser un mètode vàlid en una consulta ciutadana oficial, ja que és comú que membres de la mateixa família comparteixin un únic ordenador, o que s’accedeixi a la xarxa emprant ordenadors públics.

Després de criticar la precarietat de tot el procés, la mancança de planificació, de regulació, i d’informació als ciutadans, i a la vista d’aquest greu error en el disseny del sistema informàtic, IniciativaVerds demana a l’equip de govern que anul·li el procés que ha començat, i que apliqui seriositat, esforç i compromís en el desenvolupament de temes tan importants com són la transparència i la participació ciutadana.

divendres, 21 de febrer del 2014

Un mes després que el Ple decidís reubicar l'espai per al Punt Verd de la Colònia, i davant les reaccions de l'equip de govern i de l'Associació de Veïnats de s'Estanyol


A la vista de l'escrit d'Al·legacions que es presentà el passat dijous, dia 13 de febrer, dirigit al Batle d'Artà, per part de la Presidenta de l'Associació de veïnats de S'Estanyol, i com a promotors i co-partícips de la moció conjunta amb el PSIB-PSOE i amb el PP que va quedar aprovada la darrera sessió ordinària del Ple, de dia 28 de gener, així com a la vista de l'Informe de l'Arquitecta municipal en relació amb aquestes al·legacions, del passat dimarts, dia 18 de febrer, hem de declarar el següent:
1. Ens resulta senyal inequívoc del tarannà i comportament a totes llums partidista per part de UIA i El Pi, en relació amb els recursos tècnics i humans municipals que, el primer informe tècnic sobre la viabilitat de la nostra proposta, es faci a rel d'una sol·licitud veïnal (que no ens pareix malament, que es respongui els veïnats) en qüestió de 3 dies laborables, i no relatiu a l'Acord (5è.) que es va prendre per part del màxim òrgan de govern municipal, a saber, el Ple (17 dies, a data d'avui). Per altra banda, ens consten altres sol·licituds de veïnats dirigides al Batle d'Artà, de fa molts de mesos, que encara no han rebut cap tipus de resposta, ni tan sols, que s'estudiarà. Pel que fa al cas concret però, la celeritat en Informar indica que les operacions per fer possible aquest canvi d'ubicació estarien molt més avançades avui, si l'equip de govern hagués donat un mínim d'atenció als veïnats de Es Pinaret, que plantegen mitjançant escrits i reunions al Batle les seves propostes, des de fa més d'un any.
2. Les Normes Subsidiàries són revisables. Naturalment. Com la Constitució Espanyola. Qualsevol modificació de les mateixes, estant en un Estat de Dret com perfectament saben els veïnats, també serà subjecta a tràmits d'exposició pública, al·legacions i, si s'escau, la via del Contenciós-Administratiu.
3. Nosaltres votàrem en contra d'aquestes Normes, no ens sentim compromesos amb les mateixes.
4. En tot moment, la nostra proposta no ha tingut altre objectiu que l'interès general: eficiència de la despesa municipal; coherència de l'ordenació territorial pel que fa a serveis públics, concretament per al cas, pel que fa al tractament de residus; motius de mobilitat i seguretat en el trànsit, etc. L'Ajuntament no neda en l'abundància, i els veïns de la Colònia necessiten un Punt Verd i no un àrea d'aportació d'Emergència. En qualsevol cas, no és el nostre objectiu la defensa dels interessos dels rics.
5. Si algú defensa, a Mallorca i a les Illes Balears, sacrificant si s'escau la permanència en diferents equips de govern, la "seguretat jurídica" en els camps del territori i l'urbanisme, això som Els Verds d'Artà, des de l'any 1999. Agrairem a tota aquella persona i/o entitat a la qual preocupi la seguretat jurídica en aquests termes, qualsevol forma de cooperació amb nosaltres, en la batalla en solitari que mantenim contra la prevaricació continuada dels que governen (especialment, Jaume Alzamora Riera) i han governat l'Ajuntament d'Artà, en no aplicar la Disciplina urbanística.
6. Un Punt Verd no fa olor. Qualsevol entitat o persona, ens trobara al seu costat, en el sentit de reclamar les millores que s'escaigui pel que fa al bon funcionament de la depuradora.
7. Ens resulta sorprenent, que es faci en l'escrit d'al·legacions dels veïnats, referència al criteri de l'equidistància (entenem, que entre el punt verd que s'ha de fer, i els diferents nuclis urbans de la colònia de Sant Pere) i a l'estalvi de temps per no haver de recórrer "distàncies quilomètriques". Per una banda, aquesta motivació més aviat seria de suposar per part dels veïnats de la Colònia, o bé de les urbanitzacions "San Pedro" i de Betlem, però no en el cas del nucli que menys "quilòmetres" hauria de recórrer per tal d'accedir-hi. Per altra banda, el servei de Punt verd -més encara amb l'ampliació dels serveis de recollida domiciliària que s'implanta actualment amb el canvi de concessió municipal- és un servei que s'acostuma a donar de manera generalitzada, a persones que s'hi traslladen en vehicle privat, més o menys voluminós i/o amb càrrega. Justament un dels motius de l'oposició per a plantejar la moció, és la necessitat d'un Punt Verd a la colònia, per no ser suficient un "Àrea d'Aportació d'Emergència", on no hi hauria les instal·lacions necessàries per a la recollida dels voluminosos, restes de poda, petites quantitats d'enderrocs, etc. A Artà mateix per exemple, el Punt verd no es trobat ubicat "en un punt equidistant", sinó en un racó del perímetre del poble, i per altra banda, envoltat d'altres serveis comunitaris, com són un camp de futbol, una depuradora, i una estació de bombers del Consell de Mallorca.
8. L'Informe de l'Arquitecta dóna fins a dues opcions diferents, per a tirar endavant amb l'establert pel Ple de l'Ajuntament d'Artà, a saber, les modificacions de les Normes que siguin escaients, per a l'habilitació d'un Punt Verd a la Colònia, en les parcel·les 7 i/o 8 del polígon 3; i la declaració d'Interès general. La més senzilla, l'avançada ja directament en la moció: Modificació de les NNSS.
9. Exigim al Batle de l'Ajuntament d'Artà, que deixi de perdre el temps i maniobrar barroerament, i faci el que el Ple li reclama. A dia d'avui, no ens consta que tampoc no s'hagi contactat formalment els veïnats de Es Pinaret, per a analitzar i formalitzar el pacte de cessió per part dels veïnats de la parcel·la col·lindant amb la depuradora, a canvi del projecte d'ubicació del Punt verd de la Colònia. En qualsevol cas, li prenem la paraula si efectivament està dispost a plantejar la qüestió directament a la ciutadania en forma de consulta popular, òbviament amb coneixement públic tota la informació.
i 10. Són lamentables les acusacions formulades des de l'equip de govern a l'oposició, en el sentit que els partits que formulàrem la moció el mes de gener, fem urbanisme a la carta. No només per venir d'uns grups que es neguen sistemàticament a aplicar la disciplina urbanística (què és això, si no "urbanisme a la carta" i "inseguretat jurídica"?), sinó per ser segurament els principals grups responsables, que l'Ajuntament estigui pagant, entre els anys 2012 i 2017, dos milions d'euros, en concepte d'indemnització per un conveni urbanístic (aquest sí comportava requalificació de terrenys, a canvi d'altres per al poliesportiu de la colònia), i quan des del mes de juliol de 2012 tenen l'encomanda del Ple de l'Ajuntament, de depurar responsabilitats en relació amb aquest cas tan perjudicial per als cabals municipals -sense que consti tampoc cap voluntat significativa, de dur-ho a terme. L'any 2014, l'Ajuntament durà pagats exactament 1.016.408,13 euros a la família corresponent, per aquest concepte.

dijous, 12 de desembre del 2013

Per què hem votat contra els Pressuposts 2014 de l'equip de govern

El nostre regidor fou cessat de les àrees de govern l'endemà d'haver votat a favor els Pressuposts de 2013
La gestió de residus i la nova demostració de desinterès per la legalitat urbanística, per la depuració de responsabilitats en llasts financers, i la no reclamació del deute il·legítim (Préstec ICO per al pagament de proveïdors) principals arguments del vot de càstig
Els Pressuposts foren aprovats amb 9 vots a favor (PI-UIA-PSOE) i 4 en contra (PP,IV)

La intervenció de G. Caldentey, regidor d'IniciativaVerds d'Artà, començà amb el recordatori que dia 29 de gener de 2013 havia votat a favor de la proposta de Pressuposts d'enguany, i que l'endemà el Batle, Jaume Alzamora, el cessava fulminantment de les àrees de què s'ocupava, en represàlia per haver posat en públic coneixement les greus discrepàncies irresoltes de manera interna en Urbanisme, especialment pel que fa a la nul·la voluntat que ja en aquell moment demostraven els màxims responsables d'UIA, de dur a compliment la disciplina urbanística, competència orgànica i pròpia de l'Ajuntament.
Compromís de J.Alzamora i M. Maria envers el manteniment de la  indisciplina urbanística
Després de gairebé un any, res no ha canviat en la postura dels Independents d'Artà en aquest aspecte. Al clàssic mètode de bloqueig de les ordres de demolició -en patent conducta prevaricadora per part del Batle, que la mantingué fins la delegació en el Ple d'aquesta competència el mes de juliol-, darrerament i de forma molt innovadora, s'hi ha sumat el costum d'abstenir-se en les votacions dels Acords de demolició que es duen a Ple, novament incorrent, segons el Departament de Secretaria municipal, en una conducta que es podria considerar prevaricadora (per omissió) (fins al mes de novembre, les Ordres aprovades s'apugen a 10, amb el sol vot a favor del nostre regidor). Tot aquest temps, a més, Jaume Alzamora ha oposat un argument fals a les nostres reiterades reclamacions que es compleixi aquesta Llei (10/1990, de Disciplina Urbanística) en defensa del territori i la seguretat jurídica al municipi: segons ell, la partida pressupostària seria insuficient en els casos que l'infractor no fes cas de l'Ordre, i s'hagués d'actuar d'ofici o subsidiàriament (veure el nostre comunicat de 30 de maig).
IV consideram una autèntica provocació per part de Jaume Alzamora i Magdalena Maria (regidora d'Urbanisme i Hisenda, també d'Independents d'Artà) que, després de veure com han reiterat aquest argument fals gairebé tot un any, en els Pressuposts de 2014, la partida prevista per a Demolicions, es prevegi idèntica quantitat de despesa: 10.000 euros.
Les inversions que es faran, venen de disciplina urbanística (expedients sancionadors)
No vàrem poder deixar de remarcar, la satisfacció amb què s'exposava per part de la regidora d'Hisenda que el 2014 sí es podran fer inversions. Gran part dels doblers necessaris per fer-les, provenen dels expedients sancionadors per disciplina urbanística. L'equip de govern de l'Ajuntament d'Artà en res no es diferencia del Conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears quan, en el seu projecte de Llei del Sòl, ja en tramitació parlamentària, pretén amnistiar milers d'edificacions il·legals i fins ara il·legalitzables en sòl rústic, passant els infractors per caixa i obviant ben a les clares, l'objectiu principal de la vigent Llei de Disciplina urbanística, que no és la recaptació per sancionadors, sinó el restabliment de la legalitat (demolicions en la forma més freqüent). Fer caixa, això sí, tant els Govern ultra-depredador comandat per J. Ramón Bauzá com els Independents d'Artà, quan volen, en saben... Recordar com enguany, amb aquests tipus de doblers, s'han asfaltat carrers, en alguns casos, tapant de manera ben irresponsable i irrespectuosa, valuosos elements patrimonials, com ara voravies antigues o, encara pitjor, antigues canals que servien per a la conducció de l'aigua de pluja.
El Poliesportiu de la Colònia: el més car de Mallorca proporcionalment sense dubte
El regidor ecosocialista va lamentar i afegir com a motiu per al vot en contra, per desconfiança en la voluntat de l'equip de govern de donar acompliment dels Acords que es prenen en el Ple, el fet que un any i mig després, no s'hagi avançat gens ni mica en el mandat unànim del Ple el mes de juliol de 2012, en el sentit d'esbrinar i depurar les responsabilitats, segurament administratives, però també i el més important, polítiques, que varen conduir a la sentència del Procediment Ordinari 239/06 (Conveni urbanístic per a la construcció del Poliesportiu de la Colònia de Sant Pere), en acompliment de la qual l'Ajuntament d'Artà haurà de pagar gairebé 2 milions d'euros fins el 2017, dels quals amb la despesa programada el 2014, ja s'hauran pagat 1.016.408,13. Una vertadera sagnia per a l'economia municipal, que redunda en altres inversions possible, qualitat dels serveis i retallades, etc., i que tot indica que ningú no està interessat en determinar-ne les responsabilitats.
J. Alzamora no ha fet gestió de residus i ara pareix que sigui l'inventor del reciclatge
L'Ajuntament d'Artà es troba aquests dies monogràficament ocupat, aparentment, en explicar les bondats i el funcionament de la nova concessió de recollida de residus i neteja viària (que ha de començar el mes de gener), fins al punt que fa l'efecte que el màxim responsable, el Batle, Jaume Alzamora, hagués inventat el reciclatge. La campanya informativa està sent massiva i ens pareix molt bé, així com que es miri d'implicar la ciutadania en la reducció i reciclatge dels residus, etc. El que no ens pareix de rebut, és que paral·lelament enguany, encara funcionant la concessió que es pateix des de l'any 2006, Jaume Alzamora hagi deixat de banda la millora del funcionament, fins al punt de voler deixar sense fer una auditoria del servei que nosaltres havíem deixat preparada, per tal de confirmar, si s'escau, un seguit de possibles greus incompliments de contracte per part de la concessionària que du encara avui dia el servei (sens dubte el més greu, justament, no haver fet la recollida porta a porta i domiciliària de les fraccions vidre i paper/cartró). L'auditoria es va contractar amb retràs, per motiu de la nostra pressió, i encara no se'n coneixen els resultats. Mentres tant, s'han pagat -imprudentment en el nostre entendre-, i de manera puntual, les factures de l'empresa actualment concessionària. Per altra banda, aquest Batle d'Artà que insta insta la ciutadania a fer esforços en reducció, separació i reciclatge, no ha fet res per valoritzar el vidre i el paper/cartró recollit de les empreses i comerços, així com dels iglús dels diferents punts d'aportació del municipi. Tampoc no sap respondre, a preguntes sobre quins han estat o seran, els ingressos corresponents a 2013, de la fracció d'envasos.
Personal
Pel que fa a la política de personal, ja ens va bé el compromís, contret per esmena del grup socialista, que una de la vacants de TAE es proveeixi amb un tècnic de Medi Ambient, més amb vistes a la implantació de la nova concessió de recollida de residus i neteja viària (la manca d'aquest personal, fou un dels nostres motius per votar en contra de les bases de licitació, fa unes setmanes). També ens pareix correcte, que es proveeixi d'una vegada una vacant d'Administratiu. El que no ens va bé, és que es continui sense tenir notícia de cap intenció, de regularitzar les desenes de treballadors i treballadores, especialment personal laboral, que fa anys que es troben en situació contractual precària ("indefinits"); tampoc, que no es regularitzi la situació d'altres treballadors i treballadores, personal laboral fixe, que s'hauria de funcionaritzar; i menys encara, que no s'escometi d'una vegada per totes, i aprofitant que és un temps immillorable per fer-ho -per mor de la crisi econòmica que afecta el sector del totxo (construcció)- la regularització de la plaça d'arquitecte, coberta de manera indefinida des de l'any 2009.
Auditoria del deute il·legítim i reclamació a l'entitat bancària corresponent
Per acabar -hi ha més motius, pels quals votàrem en contra dels pressuposts-, també vàrem fer referència a un altre Acord de Ple l'acompliment del qual no tenim cap senyal, que se n'hagi fet absolutament res: es tracta de la nostra moció que s'aprovà, amb els vots de UIA i el PI, el passat mes de juliol, per tal d'identificar i declarar il·legítima (reclamant-ne la devolució) part dels interessos dels préstecs ICO del pla de pagament als proveïdors (préstecs contrets per l'Ajuntament, per un total de 3.466.721,63 euros).
Posem per cas que tenim un infractor que es declara insolvent per a executar una demolició que ha de costar, p. ex., 10.000 €. Bé, en aquest cas, l'Ajuntament ha d'escometre una liquidació per aquesta quantitat i, si l'infractor no la paga en un termini de temps, se li ha de posar un recàrrec del 5%, el 10% i successivament, in crescendo. L'Ajuntament pot incorporar un reconeixement de crèdit als Pressuposts, i contractar les obres que es farien d'ofici. Si l'infractor continua sense pagar el que deu, s'inicia la via executiva del cobrament forçós... - See more at: http://verds-esquerra.blogspot.com.es/search?q=urbanisme&max-results=20&by-date=true#sthash.1x6tUMTb.dpuf
Posem per cas que tenim un infractor que es declara insolvent per a executar una demolició que ha de costar, p. ex., 10.000 €. Bé, en aquest cas, l'Ajuntament ha d'escometre una liquidació per aquesta quantitat i, si l'infractor no la paga en un termini de temps, se li ha de posar un recàrrec del 5%, el 10% i successivament, in crescendo. L'Ajuntament pot incorporar un reconeixement de crèdit als Pressuposts, i contractar les obres que es farien d'ofici. Si l'infractor continua sense pagar el que deu, s'inicia la via executiva del cobrament forçós... - See more at: http://verds-esquerra.blogspot.com.es/search?q=urbanisme&max-results=20&by-date=true#sthash.1x6tUMTb.dpuf
Posem per cas que tenim un infractor que es declara insolvent per a executar una demolició que ha de costar, p. ex., 10.000 €. Bé, en aquest cas, l'Ajuntament ha d'escometre una liquidació per aquesta quantitat i, si l'infractor no la paga en un termini de temps, se li ha de posar un recàrrec del 5%, el 10% i successivament, in crescendo. L'Ajuntament pot incorporar un reconeixement de crèdit als Pressuposts, i contractar les obres que es farien d'ofici. Si l'infractor continua sense pagar el que deu, s'inicia la via executiva del cobrament forçós... - See more at: http://verds-esquerra.blogspot.com.es/search?q=urbanisme&max-results=20&by-date=true#sthash.1x6tUMTb.dpuf
Posem per cas que tenim un infractor que es declara insolvent per a executar una demolició que ha de costar, p. ex., 10.000 €. Bé, en aquest cas, l'Ajuntament ha d'escometre una liquidació per aquesta quantitat i, si l'infractor no la paga en un termini de temps, se li ha de posar un recàrrec del 5%, el 10% i successivament, in crescendo. L'Ajuntament pot incorporar un reconeixement de crèdit als Pressuposts, i contractar les obres que es farien d'ofici. Si l'infractor continua sense pagar el que deu, s'inicia la via executiva del cobrament forçós... - See more at: http://verds-esquerra.blogspot.com.es/search?q=urbanisme&max-results=20&by-date=true#sthash.1x6tUMTb.dpuf